Att främja nya sjuksköterskors etablering genom att stödja deras proaktiva lärandestrategier
Hur kan man stimulera den nya sjuksköterskans proaktiva lärande i starten på arbetslivet? Seminariet behandlar forskning och teori samt strategier och metoder med fokus på att stödja nya sjuksköterskors lärande och etablering. Speciellt fokus ägnas åt den viktiga roll som etablerade kollegor, ibland i rollen av handledare, spelar.
Kan man simulera precis allt?
Mer information kommer inom kort.
Professionssteget
Professionssteget är ett program som innehåller fyra roller och idén är att erfarna kliniskt verksamma sjuksköterskor ska kunna vara med och bidra till de nyutexaminerade sjuksköterskors yrkesutveckling på ett vetenskapligt och strukturerat sätt. Detta ska ge nya stimulerande arbetsuppgifter för seniora sjuksköterskor, ökad förståelse för varandras situation och en trygg introduktion i yrket för nya […]
Loggbok som reflektionsverktyg
I ett pilotprojekt under våren 2024 testades hur loggbok kan användas som verktyg och stöd för reflektion för att öka lärande och förståelse för Sjuksköterskor som deltar i Regionens Introduktionsprogram för nyexaminerade sjuksköterskor (RIU). Vilka lärdomar har vi med oss från pilotprojektet och på vilket sätt vill vi utveckla metoden för att testa om loggbok […]
Att våga ta nästa steg i simulering
Efter att ha varit instruktörer i regionens utvecklingsprogram RIU under många år, var både vi och deltagarna nöjda. Då erbjöds en utmaning att ta nästa steg i simulering, vilket inte var helt självklart då vi sedan tidigare inte hade så bra egna erfarenheter av detta. Att våga ta nästa steg i simulering har gjort stor […]
Lessons learned
Reflektion och sammanfattning av dagen med team-coach.
Föreläsning och workshops
Fika
Föreläsning och workshops
Vad och varför – Ett introduktionsprogram
Genom ett välplanerat introduktionsprogram skapas förutsättningar för nyutexaminerade sjuksköterskor att växa in i sin yrkesroll. Tillsammans med kollegor och instruktörer som är proffs i vardagen får sjuksköterskorna möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar och behov med fokus på ”vad är bäst för Esther”.